Vejledning til bekendtgørelse 1217
Batterier og
akkumulatorer
Ny bekendtgørelse om
producentansvar for batterier og akkumulatorer
Pr. 1. januar 2009 træder bekendtgørelse nr. 1217 af 11. december
2008 om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer i kraft. Bekendtgørelsen implementerer dele af
EU's batteridirektiv (direktiv
2006/66/EF) og omhandler reglerne om
producentansvar for producenter og importører af batterier og akkumulatorer.
Direktivet indeholder yderligere regler
om krav til indhold af visse farlige stoffer samt mærkning af batterier. Disse
regler fremgår af bekendtgørelse
nr. 943 af 23. september 2008 om import og salg samt eksport af batterier og
akkumulatorer. Denne bekendtgørelse trådte i kraft
26. september 2008.
Nedenfor redegøres i korte træk for,
hvorledes reglerne om producentansvaret skal forstås, hvem der bliver
forpligtet etc.
Indledningsvist skal det bemærkes, at
producentansvaret gælder både for producenter og importører af batterier og
akkumulatorer. Den, der bliver ansvarlig efter bekendtgørelsens regler, er den,
der markedsfører batteriet 1. gang i Danmark, dvs. den i Danmark, der 1. gang
erhvervsmæssigt stiller et batteri til rådighed eller overdrager det til 3.
mand mod eller uden vederlag i Danmark, herunder ved import til Danmark.
Der sondres mellem tre typer af
batterier og akkumulatorer: bærbare batterier og akkumulatorer, industribatterier
og -akkumulatorer og bilbatterier og -akkumulatorer.
Bærbare batterier og
akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der
a) er forseglede,
b) kan være håndholdte, og
c) ikke er et industribatteri eller en industriakkumulator eller et bilbatteri
eller en bilakkumulator.
Eksempler på bærbare batterier og
akkumulatorer er AA- og AAA-batterier, og batterier, der anvendes af forbrugere
eller fagfolk i fx mobiltelefoner, bærbare computere, batteridrevet
håndværktøj, legetøj og hussholdningsapparater såsom elektriske tandbørster,
barbermaskiner og håndholdte støvsugere Herunder lignende udstyr, der anvendes
i skoler, forretninger, restauranter, lufthavne, kontorer eller hospitaler).
Listen er ikke udtømmende.
Industribatterier og
-akkumulatorer er batterier og akkumulatorer der
ude-lukkende er udviklet til industrielle eller erhvervsmæssige formål eller
anvendes i enhver form for elektrisk køretøj.
Som eksempler på industribatterier og
-akkumulatorer kan nævnes batterier og akkumulatorer, der anvendes til nød-
eller backup-strømforsyning på hospitaler, i lufthavne eller kontorer, i tog
eller fly, på off-shore olieplatforme eller i fyrtårne. Eksempler kan også være
batterier og akkumulatorer, der udelukkende er beregnet til håndholdte
betalingsterminaler i forretninger og restauranter, stregkodescannere i
forretninger, professionelt videoudstyr til tv-kanaler og professionelle
studier, minelamper og dykkerlamper fastgjort til minehjelme og dykkerhjelme
til fagfolk, backup-batterier og samt andre vedvarende energianvendelser.
Industribatterier
og -akkumulatorer omfatter også batterier og akkumulatorer, der anvendes i
elektriske køretøjer som f.eks. biler, kørestole, cykler, lufthavnskøretøjer og
automatiske transportkøretøjer. Listen er ligeledes ikke-udtømmende.
Bilbatterier og
-akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der
leverer strøm til startmotor, lygter og tændingsanlæg i biler.
Kommunernes rolle pr. 1. januar 2009 i
forbindelse med producentansvaret for batterier og akkumulatorer gennemgås i dette
brev
fra Miljøstyrelsen til kommunerne af 18. december 2008.
Nogle af reglerne i bekendtgørelsen er
fælles for alle typer af batterier og akkumulatorer mens andre alene vedrører
én af de tre typer.
1.
Krav til producenter og importører af alle typer af batterier og akkumulatorer:
1.1.
Registrering
1.2.
Indberetning
1.3.
Gebyrer
1.4.
Informationspligt
1.5.
Kollektive ordninger
1.6.
Særskilt håndtering
1.7.
Fjernelse af udtjente batterier og akkumulatorer
2.
Bærbare batterier og akkumulatorer:
2.1.
Indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer i borgernes nærhed
2.2.
Tildelingsordning for bærbare batterier og akkumulatorer
2.3.
Afhentningsvilkår for bærbare batterier og akkumulatorer
2.4.
Offentlige oplysningskampagner
3.
Industribatterier og -akkumulatorer
4.
Bilbatterier og -akkumulatorer
1.
Krav til producenter og importører af alle typer af batterier og akkumulatorer.
1.1.
Registrering
Alle producenter og importører, der markedsfører batterier og akkumulatorer,
skal registrere sig hos Dansk Producentansvarssystem senest den 31. marts 2009.
De oplysninger, der skal gives til Dansk Producentansvarssystem, er angivet i
bekendtgørelsens bilag 2, og det drejer sig om oplysninger om navn, adresse,
CVR-nr., hvorvidt producentansvaret opfyldes kollektivt eller individuelt,
hvilken type batterier og akkumulatorer man markedsfører mv.
Producenter og importører, der
påbegynder markedsføring af batterier og akkumulatorer i Danmark efter 1.
januar 2009, skal registrere sig senest 14 dagen inden markedsføring
påbegyndes.
Distributører (dvs. forhandlere af
batterier og akkumulatorer, der sælger til slutbrugere) må ikke aftage og
forhandle batterier og akkumulatorer fra pro-ducenter og importører, der ikke
er registrerede hos Dansk Producentan-svarssystem.
1.2. Indberetning
Udover registreringen skal producenter og importører årligt indberette følgende
til Dansk Producentansvarssystem:
1. Markedsførte
mængder (i kg) batterier og akkumulatorer i det foregående kalenderår.
I 2009 skal producenter og importører
dog indberette de mængder batterier og akkumulatorer, som de forventer at
markedsføre i 2009. Det samme gælder for producenter og importører, der
påbegynder markedsføring af batterier og akkumulatorer i løbet af et kalenderår.
Fra 2010 er det de markedsførte mængder
fra 2009, der skal indberettes osv.
Ændringer i forhold til indberetningerne
skal meddeles Dansk Producentan-svarssystem senest 14 dage efter, at ændringen
er konstateret.
Indberetningsfristen er 31. marts 2009
for eksisterende producenter og im-portører.
Indberetningen af de markedsførte
mængder skal attesteres af producen-tens eller importørens revisor fra 2010.
Dette krav gælder dog ikke, hvis producenten eller importøren alene omsætter
batterier og akkumulatorer for højst 500.000 kr. årligt.
Indberetninger af markedsførte mængder
bærbare batterier og akkumulato-rer vil fra sommeren 2009 skulle ske til SKAT i
forbindelse med opkrævning af betaling af beløbet nævnt i
miljøbeskyttelseslovens § 9 u, stk. 2. Regler herom vil blive udfærdiget i
foråret 2009. Det forventes dog, at indberetnin-gerne af markedsførte mængder
bærbare batterier og akkumulatorer vil skulle ske månedligt. Der vil i den
forbindelse også blive set på reglerne omkring revisorerklæring mv., således at
samtlige regler tilpasses det nye system.
2. Tilbagetagne mængder (i kg) udtjente
batterier og akkumulatorer til-bagetaget det foregående kalenderår.
3. Tilbagetagningsordninger
oprettet i henhold til miljøbeskyttelseslo-vens § 45, stk. 5.
4. Aftaler
indgået mellem kommuner og producenter og importører vedrørende afhentning af
bærbare batterier og akkumulatorer i hen-hold til bekendtgørelsens § 8, stk. 2.
5. Aftaler
indgået at mellem producenter eller importører af industribat-terier eller af bilbatterier
og akkumulatorer fra erhvervsmæssige kø-retøjer om anden finansiering af
håndteringen, jf. bekendtgørelsens §§ 12 og 18.
6. Adresser på
modtagepladser for så vidt angår producentansvar for bilbatterier og
-akkumulatorer.
1.3.
Gebyrer
For registrering i Dansk Producentansvarssystem skal producenter og im-portører
betale et gebyr. Gebyret er på 1.000 kr., og hvis producenten eller importøren
allerede er registreret i forbindelse med producentansvaret for elektrisk og
elektronisk udstyr er det 500 kr.
Yderligere skal der betales gebyr pr. kg
markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer for administration af
tildelingsordningen, som alene vedrører producenter og importører af bærbare
batterier og akkumulatorer.
Herudover betales et administrationsgebyr
for alle typer af batterier og ak-kumulatorer, som ligeledes beregnes på
baggrund markedsførte mængder batterier og akkumulatorer.
Gebyrerne skal dække Dansk
Producentansvarssystems udgifter til at ad-ministrere ordningen.
Gebyrerne fastsættes af Miljøstyrelsen
og offentliggøres på Dansk Produ-centansvarssystems hjemmeside.
1.4. Informationspligt
Alle producenter og importører (og distributører af batterier og akkumulatorer)
skal i salgs- og informationsmateriale give slutbrugere diverse oplysnin-ger om
batteriers og akkumulatorers virkninger på miljøet, genanvendelsesmuligheder
etc., se bekendtgørelsens § 33.
Det er anført i bekendtgørelsen, at det
skal forklares, hvad betydningen af de kemiske symboler Hg, Cd og Pb er. Dette
skal alene ske, hvis batteriet eller akkumulatoren indeholder et af de nævnte
stoffer, se nærmere om kravene hertil i bekendtgørelse
om import og salg samt eksport af batterier og akkumulatorer .
1.5. Kollektive ordninger
En kollektiv ordning er en privatretlig sammenslutning af producenter og
importører, som varetager disses forpligtelser på nogle af områderne for
producentansvar.
Producenter og importører kan således
indgå i kollektive ordninger, der på vegne af producenterne og importørerne
herefter kan overtage følgende forpligtelser:
1. Tilbagetagning og håndtering af batterier og akkumulatorer
2. Registrering og indberetning af oplysninger til Dansk
Producentansvarssystem
3. Informationsforpligtelser i henhold til bekendtgørelsens §§ 33
(slut-burgeroplysninger) og 34 (offentlige oplysningskampagner - kun
forpligtelse for producenter og importører af bærbare batterier og
akkumulatorer).
En kollektiv ordning er ikke en
offentlig myndigheder, og det er således en privatretlig aftale mellem den
kollektive ordning og producenten eller impor-tøren, der regulerer forholdet
mellem de to parter. Således kan de kollektive ordninger, hvis dette aftales,
kræve indberetninger fra deres medlemmer oftere end det kræves i
bekendtgørelsen. Ligeledes kan det aftales, at de kollektive ordninger kræver
et samlet beløb af medlemmerne som dækker både gebyrer til Dansk
Producentansvarssystem samt affaldshåndteringen. Beløbet fastsættes ikke af
Miljøstyrelsen men fastsættes af den kollektive ordning på baggrund af
beregninger af de samlede omkostninger af de op-gaver, som de kollektive
ordninger påtager sig på vegne af producenter og importører.
1.6. Særskilt håndtering og genanvendelse
Alle producenter og importører samt enhver, der håndterer udtjente batterier og
akkumulatorer, skal sørge for, at batterierne og akkumulatorerne behandles
forsvarligt. Der er særlige krav til håndteringen af de udtjente batterier og
akkumulatorer i bekendtgørelsens §§ 36-38, herunder må udtjente batterier og
akkumulatorer ikke bortskaffes ved deponering eller forbræn-ding.
Pr. 2010 vil der være krav om at opnå
særlige genanvendelseseffektivitetssatser for genanvendelsen af batterier og
akkumulatorer, se særligt § 37.
1.7. Fjernelse af udtjente batterier og akkumulatorer
Elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder batterier og akkumulatorer,
skal konstrueres på en sådan måde, at udtjente batterier og akkumulatorer uden
videre kan fjernes enten under udstyrets levetid, hvis udstyrets levetid er
længere end batteriet eller akkumulatoren, eller senest, når udstyrets levetid
er slut.
Dette gælder ikke, hvis der er særlige
regler, der foreskriver, at batterier og akkumulatorer ikke må kunne udtages,
fx i legetøj til mindre børn.
Elektrisk og elektronisk udstyr, der
indeholder batterier og akkumulatorer, skal ligeledes ledsages af en
vejledning, der viser, hvorledes batteriet eller akkumulatoren skal fjernes på
en sikker måde. Af vejledningen skal det fremgå, om slutbrugeren selv kan
fjerne batteriet eller akkumulatoren, eller om dette skal ske hos en
professionel og om det er farligt at fjerne batteriet eller akkumulatoren på en
anden måde end beskrevet i vejledningen.
2. Bærbare batterier
Bærbare batterier og akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der
1) er forseglede,
2) kan være håndholdte, og
3) ikke er et industribatteri eller en industriakkumulator eller et
bilbatteri eller en bilakkumulator.
2.1.
Indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer i borgernes nærhed
Bærbare batterier og akkumulatorer skal indsamles af kommunerne i borgernes
nærhed, hvilket kan ske ved husstandsindsamling eller ved opstilling af
batterikuber mv.
Producenter og importører af bærbare
batterier skal for denne indsamling betale 2,70 kr. pr. kg markedsførte bærbare
batterier og akkumulatorer. Betalingen kommer til at blive opkrævet at SKAT. De
mere specifikke regler herom, herunder registrerings- og løbende
indberetningspligt overfor SKAT vil blive fastsat i bekendtgørelsen
efterfølgende, da dette kræver en særskilt hjemmel i miljøbeskyttelsesloven. Af
den grund, vil den først opkrævning af afgiften først ske omkring juni eller
juli 2009, hvor der så betales for perio-den 1. januar 2009 og frem til
opkrævningsdatoen.
Det forventes, at indberetning om
markedsførte mængder samt betaling skal ske månedligt til SKAT, ligesom det
sker ved andre punktafgifter.
De oplysninger, som producenterne skal
give til SKAT i stedet for til Dansk Producentansvarssystem, er alene selve
registreringen og indberetninger om markedsførte mængder. Oplysningerne som
SKAT får, bliver videregivet til Dansk Producentansvarssystem, og de
producenter, der allerede er regi-streret i Dansk Producentansvarssystem, når
reglerne om registrering og indberetning træder i kraft, vil få overført deres oplysninger
til SKAT, så der ikke skal ske dobbelt registrering og indberetning.
2.2.
Tildelingsordning for bærbare batterier og akkumulatorer
Efter den kommunale indsamling tildeles de indsamlede batterier til
produ-center og importører efter deres markedsandel. Det er Dansk
Producentan-svarssystem, der står for at administrere tildelingsordningen, og
de mere detaljerede regler for udregningen af markedsandelen kan ses i
bekendtgø-relsens § 6. Markedsandelen beregnes på samme måde som beregningen,
der foretages i forbindelse med tildeling på WEEE-området. Markedsande-len er
som udgangspunkt producentens eller importørens årlige andel af de samlede
indberettede mængder bærbare batterier og akkumulatorer det foregående år.
Tildelingen sker ved, at producenter og
importører, eller de kollektive ord-ninger, der repræsenterer dem, får tildelt
x antal kommunale opsamlings-steder for et år alt efter markedsandel og
kommunernes forventede mæng-de indsamlede udtjente batterier og akkumulatorer.
Producenterne skal herefter afhente
batterierne på de kommunale opsam-lingssteder og foranstalte særskilt
håndtering.
Idet en reel tildeling på baggrund af
markedsførte mængde først kan ske omkring juni 2009, vil det pr. 1. januar
2009, være de eksisterende kollektive ordninger på WEEE-området, der indsamler
de bærbare batterier fra de kommunale opsamlingssteder. Her kan ses et skema
over, hvordan de kollektive ordninger har fordelt de kommunale opsamlingssteder imellem sig pr. 1. januar 2009.
2.3.
Afhentningsvilkår for bærbare batterier og akkumulatorer
Det er producenter og importører, der skal levere materiel til kommunerne.
Materiellet skal overholde lovgivningsmæssige krav hertil.
Batterierne skal afhentes af
producenterne indenfor 3 hverdag (mandag - fredag) mellem kl. 8-16, når der er
indsamlet 1000 kg. Dog skal der mini-mum ske afhentning hvert halve år.
Emballage, som batterierne afleveres i
fx fra husstandene, skal ikke fjernes af kommunerne. De 1000 kg er altså inkl.
eventuelle plastposer mv., som batterierne er afleveret i.
Kommunerne og de relevante producenter
og importører eller kollektive ordninger kan aftale andre afhentningsvilkår end
ovenstående.
2.4.
Offentlige oplysningskampagner
Producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer skal af-holde
offentlige oplysningskampganer. De nærmere regler herom fremgår af
bekendtgørelsens § 34.
3. Industribatterier og -akkumulatorer
Industribatterier og -akkumulatorer er batterier og akkumulatorer der
ude-lukkende er udviklet til industrielle eller erhvervsmæssige formål eller
an-vendes i enhver form for elektrisk køretøj.
Således kan et batteri i en boremaskine,
som anvendes af en erhvervsdri-vende, ikke anses for at være et
industribatteri- eller akkumulator, idet bat-teriet ikke udelukkende er
udviklet til industrielt formål.
Det er altså formålet med fremstillingen
af batteriet eller akkumulatoren, der skal ses på, og ikke hvem der anvender
batteriet (erhverv eller privat).
Industribatterier eller -akkumulatorer
skal tilbagetages af producenter og importører, hvis:
1. Producenten eller importøren markedsfører et nyt industribatteri
2. Producenten eller importøren oprindeligt har markedsført
industribat-teriet eller -akkumulatoren. Industribatterier og -akkumulatorer
skal være mærket med producentens navn.
Yderligere kan slutbrugeren af udtjente
industribatterier eller -akkumulatorer aflevere disse til distributører af
industribatterier, der frivilligt ønsker at tilba-getage batterierne, eller
slutbrugeren kan få dem anvist til håndtering af kommunen.
4.
Bilbatterier og -akkumulatorer
Bilbatterier og -akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der leverer strøm
til startmotor, lygter og tændingsanlæg i biler.
Alle producenter og importører af
bilbatterier og -akkumulatorer skal oprette modtagepladser for tilbagetagning
af udtjente bilbatterier og -akkumulatorer. Kravene til modtagepladsernes
placering afhænger af, om producenten eller importøren tilbagetager individuelt
eller kollektivt.
Hvis producenten er medlem af en
kollektiv ordning, skal der etableres modtagepladser
·max.
25 km fra byer, med mere end 20.000 indbyggere og
·alle
slutbrugere skal kunne aflevere udtjente bilbatterier inden for en afstand af
50 km.
Hvis producenten ikke er medlem af en
kollektiv ordning skal slutbrugeren kunne aflevere batteriet:
·til
enhver distributør, der sælger 'producentens bilbatterier', eller
·til
en modtageplads højst 50 km fra slagsstedet
Yderligere kan kommuner og
distributører, værksteder, genanvendelses-virksomheder mv. tilbagetage
bilbatterierne frivilligt. Herefter skal batterierne afleveres til
producentordninger eller til virksomheder, der har en miljøgodkendelse til at
opbevare og eventuelt håndtere bilbatterier.
Returbat, som indtil 1. januar 2009
bl.a. har varetaget opgaven som register for indsamlere af blybatterier og
-akkumulatorer, forventes at fortsætte som en kollektiv ordning for producenter
og importører af bilbatterier og akkumulatorer. De producenter og importører,
der ikke deltager i kollektive ordninger, skal etablere egne modtagepladser.
På nuværende tidspunkt kan behandlingen af bilbatterier og -akkumulatorer
betale sig, på grund af høje blypriser, og det er derfor ikke anset for
nødvendigt, at fastsætte regler om en tildelingsordning for udtjente
bilbatterier og -akkumulatorer. Priserne er dog faldet inden for det seneste
stykke tid, og Miljøstyrelsen vil derfor overveje, hvorvidt regler, der sikrer,
at alle producenter og importører af bilbatterier og -akkumulatorer får den
andel af de udtjente bilbatterier og -akkumulatorer, der svarer til deres
markedsandel af markedsførte bilbatterier og -akkumulatorer.
|