BEK nr.
1217 af 11/12/2008 Gældende
Offentliggørelsesdato: 16-12-2008
Miljøministeriet
Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer
og udtjente batterier og akkumulatorer 1)
I medfør af § 9 u,
stk. 3-5, § 9 v, stk. 2-4, § 9 w, stk. 1, 3. pkt., og
stk. 2-4, § 9 x, stk. 1-3, § 9 y, § 9 z, stk. 2
og 3, § 9 æ, § 9 ø, stk. 1 og 4, § 44, stk. 1, § 45,
stk. 2 og 6, § 51, stk. 3, § 67, § 80, stk. 1 og
2, og § 110, stk. 3 og 4, i lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som ændret ved lov nr. 509 af
17. juni 2008, i medfør af § 1, stk. 2, i forvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1365 af 7. december 2007, og i medfør af § 1, stk. 3,
i lov nr. 572 af 15. december 1985 om offentlighed i forvaltningen
(Offentlighedsloven), som ændret ved lov nr. 552 af 24. juni 2005, samt efter
forhandling med justitsministeren, fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1. Denne
bekendtgørelse finder anvendelse på alle typer af batterier og akkumulatorer
uanset deres form, volumen, vægt, materialesammensætning og brug.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse ved indsamling, behandling, genanvendelse og
bortskaffelse af udtjente batterier og akkumulatorer.
Stk. 3. Denne
bekendtgørelse finder endvidere anvendelse ved registrering af samt ved
informations- og oplysningspligt for producenter og importører af batterier og
akkumulatorer.
Stk. 4.
Medmindre andet følger af denne bekendtgørelse, finder den øvrige lovgivning om
håndtering af affald anvendelse.
Stk. 5. Ved
import og eksport af udtjente batterier og akkumulatorer finder de til enhver
tid gældende regler om import og eksport af affald anvendelse.
§ 2.
Bekendtgørelsen omfatter ikke batterier og akkumulatorer, som benyttes i
1) udstyr med tilknytning til
beskyttelsen af Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, våben, ammunition og
andet udstyr, bortset fra produkter der ikke er fremstillet til specifikt
militære formål, eller
2) udstyr, der er beregnet til
opsendelse i rummet.
§ 3. I denne
bekendtgørelse forstås ved:
1) Batteri eller akkumulator:
Enhver elektrisk eller elektronisk energikilde, som dannes ved direkte
omdannelse af kemisk energi, og som består af en eller flere primære
battericeller, der ikke kan genoplades, eller af en eller flere sekundære
battericeller, der kan genoplades.
2) Batteripakke: Enhver samling
af batterier og akkumulatorer, der er forbundne, indkapslet, eller forbundne og
indkapslet i et hylster til en samlet enhed, som slutbrugeren ikke skal kunne
dele eller åbne.
3) Bærbart batteri eller bærbar
akkumulator: Ethvert batteri eller knapcellebatteri eller enhver batteripakke
eller akkumulator, der
a) er forseglet,
b) kan være håndholdt, og
c) ikke er et industribatteri
eller en industriakkumulator eller et bilbatteri eller en bilakkumulator.
4) Knapcellebatteri: Ethvert
lille rundt bærbart batteri eller enhver lille rund bærbar akkumulator, hvor
diameteren er større end højden, til anvendelse i specialudstyr herunder
høreapparater, armbåndsure, mindre bærbart udstyr og nødstrøm.
5) Bilbatteri eller -akkumulator:
Ethvert batteri eller enhver akkumulator, der leverer strøm til startmotor,
lygter og tændingsanlæg.
6) Industribatteri eller
-akkumulator: Ethvert batteri eller enhver akkumulator, der udelukkende er
udviklet til industrielle eller erhvervsmæssige formål eller anvendes i enhver
form for elektriske køretøjer.
7) Udtjent batteri eller
akkumulator: Ethvert batteri eller enhver akkumulator, der er affald i henhold
til bekendtgørelse om affald.
8) Genanvendelse: Oparbejdning i
en produktionsproces af affaldsmaterialer til deres oprindelige formål eller
andre formål bortset fra energiudnyttelse.
9) Bortskaffelse: En af de
tilladte operationer, der er omhandlet i bekendtgørelse om affald, bilag 6 A.
10) Behandling: Enhver aktivitet,
der udføres på udtjente batterier og akkumulatorer, der finder sted, efter de
er afleveret til et anlæg med henblik på sortering, forberedelse til
genanvendelse eller forberedelse til bortskaffelse.
11) Særskilt håndtering:
Sortering, opbevaring, indsamling, transport, oparbejdning og behandling af
udtjente batterier og akkumulatorer.
12) Udstyr: Enhver form for
elektrisk eller elektronisk udstyr som defineret i miljøbeskyttelseslovens
§ 9 i, stk. 1, nr. 1, som helt eller delvist drives eller kan drives
af batterier eller akkumulatorer.
13) Producent eller importør:
Enhver i Danmark, som for første gang erhvervsmæssigt markedsfører batterier
eller akkumulatorer, herunder sådanne indbyggede i udstyr eller køretøjer i
Danmark. Ved markedsføring forstås overdragelse eller tilrådighedsstillelse til
tredjemand mod eller uden vederlag, herunder indførsel i det danske toldområde.
14) Distributør: Enhver som
erhvervsmæssigt leverer batterier og akkumulatorer til en slutbruger.
Stk. 2. Når der
i denne bekendtgørelse anføres ”mængde” eller ”kg”, menes der den eksakte vægt
af batterier eller akkumulatorer i kg inklusive elektrolyt, eksklusive vægten
på udstyret, hvori batteriet eller akkumulatoren er indeholdt, emballage,
brugsanvisninger, vejledninger, manualer og lignende.
Indsamling af udtjente bærbare batterier og akkumulatorer
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der er etableret let tilgængelige
indsamlingsordninger for udtjente bærbare batterier og akkumulatorer i
borgernes nærhed under hensyn til befolkningstætheden. Dette kan ske ved f.eks.
indsamling ved husstanden eller opsætning af batterikuber.
Stk. 2. Enhver
kan aflevere udtjente bærbare batterier og akkumulatorer til distributører af
bærbare batterier og akkumulatorer, der tilbyder at modtage disse.
Distributører må ikke kræve betaling for at modtage udtjente bærbare batterier
og akkumulatorer.
Stk. 3.
Distributører, der modtager udtjente bærbare batterier og akkumulatorer efter
stk. 3, er forpligtet til at benytte indsamlingsordninger oprettet efter
stk. 1 eller miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 5.
Stk. 4. Enhver
slutbruger er forpligtet til at benytte indsamlingsordninger oprettet af
kommunalbestyrelsen eller af distributører, jf. stk. 1 og 2, eller af
producenter og importører efter miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 5.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen skal etablere opsamlingssteder for producenters og
importørers afhentning af udtjente bærbare batterier og akkumulatorer og
registrere disse hos Dansk Producentansvarssystem efter Dansk
Producentansvarssystems anvisninger. Opsamlingsstederne skal være let
tilgængelige for køretøjer, der kan laste og losse de indsamlede udtjente
bærbare batterier og akkumulatorer.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen opretter opsamlingssteder, der hvor der afhentes affald af
elektrisk og elektronisk udstyr, jf. bekendtgørelse om håndtering af affald af
elektrisk og elektronisk udstyr.
Stk. 3.
Producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer leverer
opsamlingsmateriel til kommunernes opsamlingssteder. Kommunerne er forpligtede
til at anvende materiel afleveret af producenter og importører.
Tildelingsordning for udtjente bærbare batterier og akkumulatorer
§ 6.
Producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer skal, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 9 u, stk. 1, forholdsmæssigt i forhold til
deres markedsandel tilbagetage en forholdsmæssig andel af udtjente bærbare
batterier og akkumulatorer og for egen regning foranstalte særskilt håndtering
af disse, jf. §§ 36 og 37.
Stk. 2.
Markedsandelen udgør producentens eller importørens årlige andel af de samlede
indberettede mængder markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer det
foregående år, jf. § 23, stk. 1, 2. pkt. For kalenderåret 2009 udgør
markedsandelen dog producentens eller importørens årlige forventede mængde
markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer for kalenderåret 2009, jf.
§ 23, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 3. For
producenter og importører, der kommer ind på markedet i løbet af et kalenderår,
udgør producentens eller importørens markedsandel den årlige forventede mængde
markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer det pågældende år, jf.
§ 23, stk. 2.
Stk. 4. For
producenter og importører, der kommer ind på markedet efter den 31. marts i et
kalenderår, beregnes der ikke markedsandel for det igangværende kalenderår.
Producentens eller importørens markedsandel i det efterfølgende kalenderår
udgør herefter producentens eller importørens årlige andel i henhold til
stk. 2, multipliceret med to.
Stk. 5. For
producenter og importører, der går ud af markedet i et kalenderår, beregnes
markedsandelen det pågældende kalenderår som angivet i stk. 2. Det
følgende kalenderår beregnes der ikke markedsandel.
§ 7. Dansk
Producentansvarssystem tildeler producenter og importører eller en kollektiv
ordning, der repræsenterer producenten eller importøren, jf. § 30,
stk. 1, de kommunale opsamlingssteder, jf. § 5, hvorfra producenten
eller importøren skal afhente udtjente bærbare batterier og akkumulatorer fra
de kommunale indsamlingsordninger og foranstalte særskilt håndteret.
Tildelingen sker for en nærmere fastlagt periode på grundlag af markedsandelen,
jf. § 6, stk. 2-5.
Stk. 2. Ved
tildelingen i henhold til stk. 1 fratrækkes de mængder af udtjente bærbare
batterier og akkumulatorer, producenten eller importøren har tilbagetaget i
henhold til miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 5, det foregående
kalenderår, og som er indberettet i henhold til § 26, stk. 1, nr. 1.
Stk. 3. Ved
tildelingen i henhold til stk. 1 foretages en efterregulering, der tager
højde for, om de mængder, som producenter og importører har tilbagetaget det
foregående kalenderår, svarer til det, de var forpligtede til at tilbagetage.
Stk. 4. Ved
tildelingen i henhold til stk. 1 foretages en efterregulering, der tager
højde for eventuelle fejl i tildelingen for den foregående tildelingsperiode,
der er konstateret efter meddelelsen af tildelingen for den foregående
tildelingsperiode, og som ikke har ført til en ændret tildeling, jf.
stk. 7. Dette gælder hvad enten fejlene skyldes fejlagtige eller manglende
indberetninger eller andre fejl i tildelingen, herunder fejl konstateret i
forbindelse med klage.
Stk. 5. Ved
tildelingen søger Dansk Producentansvarssystem at tildele opsamlingsstederne
geografisk rimeligt. Hvis Dansk Producentansvarssystem bestemmer det, har
producenter og importører pligt til at afhente tildelte udtjente bærbare
batterier og akkumulatorer fra hele landet.
Stk. 6. Dansk
Producentansvarssystem meddeler tildelingen af udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer til producenter og importører eller kollektive ordninger og
offentliggør tildelingen på deres hjemmeside.
Stk. 7. Hvis der
konstateres fejl i tildelingen efter meddelelsen af denne, men før
tildelingsperiodens afslutning, an tildelingen undtagelsesvis ændres, hvis
fejlen har væsentlig økonomisk betydning.
§ 8.
Producenter og importører skal afhente tildelte mængder af udtjente bærbare batterier
og akkumulatorer, jf. § 7, på opsamlingsstederne, jf. § 5,
stk. 1, i henhold til de vilkår, der fremgår af bilag 1, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen og de relevante producenter og importører af bærbare
batterier og akkumulatorer eller kollektive ordninger, jf. § 30,
stk. 4, kan indgå aftale om andre vilkår for afhentning af tildelte
udtjente bærbare batterier og akkumulatorer end fastsat i stk. 1, herunder
frister for afhentning på opsamlingsstederne og eventuelt ekstraordinær
afhentning af tildelte udtjente bærbare batterier og akkumulatorer fra andre
steder end opsamlingsstederne.
Stk. 3. Aftaler
indgået efter stk. 2 ophører, hvis de strider mod tildelingen i henhold
til § 7, stk. 1.
§ 9. Såfremt
de tildelte udtjente bærbare batterier og akkumulatorer ikke afhentes i henhold
til frister fastsat efter § 8, stk. 1 eller 2, kan Dansk
Producentansvarssystem lade tredjemand udføre opgaven for producentens eller
importørens regning. Dansk Producentansvarssystem opkræver et beløb svarende
til udgiften ved at tilbagetage og særskilt håndtere de udtjente bærbare
batterier og akkumulatorer, som producenten eller importøren skulle have
foranstaltet tilbagetaget og særskilt håndteret, samt de
administrationsomkostninger, der er forbundet hermed.
Udtjente industribatterier og -akkumulatorer
§ 10.
Producenter og importører af industribatterier og -akkumulatorer skal, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 9 v, stk. 1, tilbagetage og særskilt
håndtere et udtjent industribatteri eller en udtjent industriakkumulator uanset
dets kemiske sammensætning og oprindelse, når de markedsfører et nyt
industribatteri eller en ny industriakkumulator. Producenter og importører er
ligeledes forpligtet til at tilbagetage og særskilt håndtere udtjente
industribatterier eller udtjente industriakkumulatorer fra slutbrugeren, hvis
producenten eller importøren har markedsført industribatteriet eller
-akkumulatoren.
Stk. 2.
Distributører af industribatterier og -akkumulatorer kan tilbagetage udtjente
industribatterier eller -akkumulatorer fra slutbrugere.
Stk. 3.
Distributører, der modtager udtjente industribatterier eller -akkumulatorer
efter stk. 2, er forpligtet til at benytte ordninger som nævnt i
stk. 1 eller 4.
Stk. 4. Udtjente
industribatterier eller -akkumulatorer, som ikke afleveres til producenter
eller importører i henhold til stk. 1 af slutbrugere eller distributører,
anvises af kommunalbestyrelsen til håndtering efter reglerne i bekendtgørelse
om affald.
Stk. 5. Enhver
slutbruger er forpligtet til at benytte ordninger oprettet i henhold til
stk. 1, 2 eller 4.
§ 11.
Producenter og importører af industribatterier og -akkumulatorer skal sørge
for, at batteriet eller akkumulatoren er ledsaget af eller mærket med en
oplysning om, hvem der er producent eller importør af batteriet eller
akkumulatoren i Danmark, således at slutbrugere eller distributører kan få
adgang til denne oplysning. Denne forpligtelse kan opfyldes ved at henvise til
en hjemmeside, hvoraf dette fremgår.
Stk. 2.
Distributører af industribatterier eller -akkumulatorer er forpligtede til at
videregive oplysninger om, hvem der er producent eller importør af
industribatteriet eller -akkumulatoren, til slutbrugerne.
§ 12.
Producenter og importører og brugere af industribatterier og -akkumulatorer kan
uanset § 10 indgå aftaler om, at slutbrugerne finansierer tilbagetagning
og særskilt håndtering af udtjente industribatterier og -akkumulatorer, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 9 v, stk. 5.
Udtjente bilbatterier og -akkumulatorer
§ 13.
Producenter og importører af bilbatterier og -akkumulatorer skal, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 9 w, stk. 1, i forhold til deres
markedsandel for egen regning foranstalte tilbagetagning og særskilt håndtering
af udtjente bilbatterier og -akkumulatorer. Producenter og importører skal
oprette ordninger for tilbagetagning i slutbrugernes nærhed, medmindre
tilbagetagning sker i forbindelse med de ordninger, der er nævnt i
miljøbeskyttelseslovens § 9 q, stk. 1, samt i bekendtgørelse om håndtering
af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra.
§ 14. En
kollektiv ordning, der i henhold til § 30, stk. 1, nr. 1, har
overtaget forpligtelsen efter miljøbeskyttelseslovens § 9 w, stk. 1,
fra producenter og importører af bilbatterier og -akkumulatorer skal sikre, at:
1) der er etableret
modtagepladser højst 25 km fra centrum af byer, med mere end 20.000 indbyggere,
og
2) at alle slutbrugere af
udtjente bilbatterier eller -akkumulatorer kan aflevere dem til en modtageplads
inden for en afstand på højst 50 km.
Stk. 2.
Producenter og importører af bilbatterier og -akkumulatorer, der ikke deltager
i en kollektiv ordning, er forpligtet til at sikre, at slutbrugere af udtjente
bilbatterier og -akkumulatorer kan aflevere dem
1) til enhver distributør, der
sælger bilbatterier og -akkumulatorer fremstillet eller importeret af
producenten eller importøren, eller
2) til en modtageplads højst 50
km fra salgsstedet.
§ 15.
Kommunalbestyrelsen kan oprette indsamlingsordninger for udtjente bilbatterier
og -akkumulatorer.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelser, der modtager udtjente bilbatterier eller -akkumulatorer
efter stk. 1, skal aflevere disse til producenter og importører i henhold
til § 13 eller til en indsamler af bilbatterier og -akkumulatorer, der er
godkendt efter miljøbeskyttelseslovens § 33.
§ 16.
Distributører af bilbatterier og -akkumulatorer samt skrotnings-,
genanvendelses- og autoophugningsvirksomheder kan tilbagetage udtjente
bilbatterier og -akkumulatorer fra slutbrugere.
Stk. 2.
Distributører af bilbatterier og -akkumulatorer samt skrotnings-,
genanvendelses- og autoophugningsvirksomheder, der modtager udtjente
bilbatterier og -akkumulatorer efter stk. 1, er forpligtet til at benytte
ordninger oprettet i henhold til §§ 13 eller 15, eller til en indsamler af
bilbatterier og -akkumulatorer, der er godkendt efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33.
§ 17. Enhver
slutbruger er forpligtet til at benytte ordninger oprettet i henhold til
§§ 13-16, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Slutbrugere af bilbatterier og -akkumulatorer fra erhvervsmæssige køretøjer kan
aflevere udtjente bilbatterier og -akkumulatorer til en indsamler af
bilbatterier og -akkumulatorer, der er godkendt efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33.
§ 18.
Producenter og importører og brugere af bilbatterier og -akkumulatorer fra
erhvervsmæssige køretøjer, kan indgå aftaler om, at slutbrugerne finansierer
tilbagetagning og særskilt håndtering af udtjente bilbatterier og
-akkumulatorer, jf. miljøbeskyttelseslovens § 9 w, stk. 5.
Registrering af producenter og importører
§ 19. Dansk
Producentansvarssystem opretter og driver et producentregister for producenter
og importører af alle typer batterier og akkumulatorer.
§ 20.
Producenter og importører har pligt til at lade sig registrere hos Dansk
Producentansvarssystem i det i § 19 nævnte producentregister senest den
31. marts 2009.
Stk. 2.
Producenter og importører, der påbegynder markedsføring af batterier og
akkumulatorer i Danmark efter den 1. januar 2009, skal anmode om registrering
senest 14 dage før markedsføringen påbegyndes, jf. dog fristen i stk. l.
Stk. 3.
Anmodningen om registrering skal indeholde de i bilag 2 nævnte oplysninger.
Stk. 4.
Registreringspligten, jf. stk. 1, er først opfyldt, når samtlige
oplysninger, jf. stk. 3, er indberettet fyldestgørende.
Stk. 5. Dansk
Producentansvarssystem bekræfter registreringen over for virksomheden senest 14
dage efter, at registreringspligten er opfyldt, jf. stk. 4.
§ 21.
Distributører må ikke aftage og forhandle batterier og akkumulatorer fra
producenter og importører, der ikke er registreret efter § 20.
Registreringen fremgår af Dansk Producentansvarssystems hjemmeside.
§ 22. Dansk
Producentansvarssystem kan træffe afgørelse om, hvorvidt en producent eller
importør er omfattet af reglerne om producentansvar efter denne bekendtgørelse,
og dermed skal registreres i henhold til § 20.
Indberetningspligt
§ 23.
Producenter og importører skal senest den 31. marts 2009 indberette oplysninger
til Dansk Producentansvarssystem om mængder af batterier og akkumulatorer
fordelt på de i bilag 3 nævnte kategorier, som forventes markedsført i 2009.
Herefter skal producenter og importører hvert år senest den 31. marts og første
gang den 31. marts 2010 indberette oplysninger til Dansk Producentansvarssystem
om mængder af batterier og akkumulatorer fordelt på de i bilag 3 nævnte
kategorier, som er markedsført i det foregående kalenderår. Dansk
Producentansvarssystem kan yderligere kræve oplyst, om den mængde batterier og
akkumulatorer, der forventes markedsført i det pågældende år.
Stk. 2.
Producenter og importører, der påbegynder markedsføring af batterier og
akkumulatorer efter den 1. januar 2009, skal i forbindelse med registreringen,
jf. § 20, stk. 2, indberette oplysninger til Dansk
Producentansvarssystem om mængder af batterier og akkumulatorer fordelt på de i
bilag 3 nævnte kategorier, som forventes markedsført det pågældende kalenderår.
Stk. 3.
Ændringer i forhold til indberetninger i henhold til stk. 1 og 2 skal
meddeles producentregistret senest 14 dage efter, at ændringen er konstateret.
§ 24.
Indberetning af markedsførte mængder batterier og akkumulatorer i henhold til
§ 23, stk. 1, skal attesteres af producentens eller importørens
revisor. Eventuelle ændringer i indberetninger i henhold til § 23,
stk. 1, jf. § 23, stk. 3, skal attesteres samlet for et
kalenderår sammen med indberetningerne for det følgende år af producentens
eller importørens revisor.
Stk. 2. Producenter
og importører, som omsætter for højst 500.000 kr. batterier og akkumulatorer
årligt, er dog undtaget fra kravet i stk. 1, hvis producenten eller
importøren ved fremsendelse af årsregnskab eller ledelseserklæring dokumenterer
omsætningen over for Dansk Producentansvarssystem.
§ 25.
Producenter og importører skal hvert år senest den 31. marts og første gang den
31. marts 2010, indberette oplysninger til Dansk Producentansvarssystem om
mængder af udtjente bærbare, industri- og bilbatterier og -akkumulatorer, der
er tilbagetaget og særskilt håndteret det foregående kalenderår, samt om hvilke
virksomheder der har behandlet de udtjente batterier og akkumulatorer.
Stk. 2.
Producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer skal hvert år
senest den 31. marts og første gang 31. marts 2010 indberette oplysninger til
Dansk Producentansvarssystem om mængder af udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer afhentet fra de kommunale opsamlingssteder det foregående
kalenderår, jf. § 5, stk. 1, eller afhentet andre steder i kommunen i
henhold til aftale indgået efter § 8, stk. 2.
§ 26.
Producenter og importører skal hvert år, senest den 31. marts og første gang
den 31. marts 2010 oplyse om følgende til Dansk Producentansvarssystem:
1) Tilbagetagningsordninger
oprettet i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 5, samt
mængden af udtjente batterier og akkumulatorer, der er tilbagetaget via sådanne
ordninger det foregående kalenderår.
2) Aftaler indgået efter
§ 8, stk. 2.
3) Aftaler indgået efter
§§ 12 og 18 samt mængden af batterier og akkumulatorer, der er omfattet af
aftalen.
Stk. 2.
Producenter og importører af bilbatterier og -akkumulatorer skal indberette
adresser på modtagepladser, oprettet i henhold til § 14, stk. 1 eller
2, til Dansk Producentansvarssystem, der offentliggør dem på deres hjemmeside.
Indberetningen skal ske senest den 31. marts 2009. Eventuelle ændringer i
indberetningerne skal meddeles Dansk Producentansvarssystem snarest.
Stk. 3.
Producenter og importører af bilbatterier og -akkumulatorer, der påbegynder
markedsføring af bilbatterier og -akkumulatorer efter den 1. januar 2009, skal
i forbindelse med registreringen, jf. § 20, stk. 2, indberette på
modtagepladser, der ikke i forvejen er indberettet efter stk. 2, til Dansk
Producentansvarssystem.
§ 27.
Indberetninger i henhold til §§ 23-26 skal ske efter Dansk
Producentansvarssystems anvisninger godkendt af Miljøstyrelsen.
§ 28. Dansk
Producentansvarssystem indberetter hvert år senest den 1. juni og første gang
den 1. juni 2010 oplysninger til Miljøstyrelsen om de mængder af batterier og
akkumulatorer, som producenter og importører har markedsført i det foregående
kalenderår, om de mængder af udtjente batterier og akkumulatorer, der er
tilbagetaget og særskilt håndteret i det foregående kalenderår, samt om de
opnåede genanvendelsesprocenter, jf. § 37. Indberetningen skal ske i en
form, som Miljøstyrelsen fastsætter.
§ 29. Dansk
Producentansvarssystem kan træffe afgørelse om, hvorvidt markedsførte batterier
eller akkumulatorer henhører under kategorien bærbare, industri- eller
bilbatterier eller -akkumulatorer.
Kollektive ordninger
§ 30. En
kollektiv ordning kan overtage følgende forpligtelser fra producenter og
importører:
1) Forpligtelser i henhold til
miljøbeskyttelseslovens § 9 u, stk. 1, § 9 v, stk. 1, § 9 w,
stk. 1, og § 9 x, stk. 2, jf. § 9 z, stk. 1.
2) Registrering og indberetning
af oplysninger, jf. §§ 20 og 23-26.
3) Informationsforpligtelser i
henhold til §§ 33 og 34.
Stk. 2. En
kollektiv ordning skal registrere producenter eller importører efter § 20
enkeltvis og indberette oplysninger efter § 23 pr. producent eller
importør.
Stk. 3. Hvis den
kollektive ordning ikke opfylder forpligtelsen på vegne af de producenter og
importører, der er medlemmer af ordningen, skal de i stk. 1, nr. 1-3,
nævnte forpligtelser opfyldes af den enkelte producent eller importør. I så
fald tildeles hver producent og importør af bærbare batterier og akkumulatorer
udtjente bærbare batterier og akkumulatorer i overensstemmelse med § 7,
stk.1.
Stk. 4. En
kollektiv ordning kan indgå aftale med kommunalbestyrelsen efter § 8,
stk. 2.
Stk. 5. En
kollektiv ordning skal oplyse producenter og importører, der er medlemmer af
ordningen, om, at indberetningsforpligtelserne over for Dansk
Producentansvarssystem i henhold til §§ 23, 25 og 26 ifølge denne
bekendtgørelse skal ske årligt.
§ 31. En
kollektiv ordning skal sikre, at enhver producent eller importør skal have lige
adgang til at deltage i den kollektive ordning, herunder skal der tages hensyn
til producentens eller importørens markedsandel.
§ 32. En
kollektiv ordning skal, for at forpligtelserne nævnt i § 30, stk. 1,
kan overdrages til den kollektive ordning, oprettes i producentregistret med
angivelse af navnet på ordningen, adresse, telefonnummer og e-mailadresse.
Informations- og oplysningspligt
§ 33.
Producenter, importører og distributører skal i salgs- og
informationsmateriale, herunder i vejledninger eller på salgsstedet, oplyse
slutbrugere af batterier og akkumulatorer om følgende:
1) de potentielle virkninger for
miljøet og menneskers sundhed af de stoffer, der benyttes i batterier og
akkumulatorer,
2) hensigtsmæssigheden i ikke at
bortskaffe udtjente batterier og akkumulatorer sammen med usorteret
husholdningsaffald og af at deltage i de særskilte indsamlingsordninger for at
lette behandling og genanvendelse,
3) de indsamlings- og
genanvendelsesordninger, de har til rådighed,
4) den rolle, slutbrugerne
spiller, i forbindelse med genanvendelse af udtjente batterier og
akkumulatorer, og
5) betydningen af symbolet, der
viser en overstreget skraldespand og de kemiske betegnelser Hg, Cd og Pb, jf.
bekendtgørelse om import og salg samt eksport af batterier og akkumulatorer
§ 6, stk. 1 og 2.
§ 34.
Producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer skal afholde
offentlige oplysningskampagner om indsamling, behandling og genanvendelse af
udtjente bærbare batterier og akkumulatorer, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 9 x, stk. 2.
Stk. 2.
Forpligtelsen i henhold til stk. 1 skal opfyldes på følgende måde, jf. dog
stk. 3:
1) Producenter eller importører,
der markedsfører mindre end 1.000 kg bærbare batterier eller akkumulatorer
årligt, skal som minimum afholde offentlige oplysningskampagner med en
informationsværdi svarende til fremstilling af A4 pjecer, som til enhver tid
skal udleveres hos de distributører, der sælger producentens eller importørens
bærbare batterier eller akkumulatorer.
2) Producenter eller importører,
der markedsfører mere end 1.000 kg men mindre end 10.000 kg bærbare batterier
eller akkumulatorer skal ud over forpligtelsen i nr. 1 som minimum afholde
offentlige oplysningskampagner med en informationsværdi svarende til indrykning
af en annonce i et landsdækkende dagblad eller lignende, svarende til en hel
side (A3) en gang årligt.
3) Producenter eller importører,
der markedsfører mere end 10.000 kg bærbare batterier eller akkumulatorer skal
ud over forpligtelserne i nr. 1 og 2 for hver påbegyndt 10.000 kg markedsførte
bærbare batterier eller akkumulatorer afholde offentlige oplysningskampagner med
en informationsværdi svarende til indrykning af en annonce i et landsdækkende
dagblad eller lignende, svarende til en halv side en gang årligt.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen kan tillade, at stk. 2 fraviges, hvis producenter og
importører, der tilsammen markedsfører mindst 1.000.000 kg bærbare batterier og
akkumulatorer, har indgået aftale om en fælles kampagne samt om omfanget og
arten af kampagnemateriale, der skal produceres i løbet af et kalenderår, hvis
Miljøstyrelsen vurderer, at den aftalte fælles kampagne har mindst samme
informationsværdi som de omfattede producenters og importørers forpligtelser
efter stk. 2.
Fjernelse af udtjente batterier og akkumulatorer
§ 35. Udstyr,
hvori batterier og akkumulatorer er indbyggede, skal konstrueres på en sådan
måde, at udtjente batterier og akkumulatorer uden videre kan fjernes. Batteriet
eller akkumulatoren skal kunne fjernes enten under udstyrets levetid, hvis
udstyrets levetid er længere end batteriets eller akkumulatorens, eller senest,
når udstyrets levetid er slut.
Stk. 2. Udstyr,
hvori batterier og akkumulatorer er indbyggede, skal ledsages af en vejledning,
der beskriver, hvordan batteriet eller akkumulatoren kan fjernes på en sikker
måde, herunder om batteriet eller akkumulatoren kan fjernes af slutbrugeren
eller skal fjernes af en professionel, samt om der er farer ved at fjerne
batteriet eller akkumulatoren på en anden måde end anført i vejledningen.
Stk. 3. Reglerne
i stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse, når vedvarende
elektricitetsforsyning er nødvendig af hensyn til sikkerheden eller ydeevnen
eller af medicinske grunde eller for at bevare data, og en vedvarende
forbindelse mellem udstyret og batteriet eller akkumulatoren derfor er
påkrævet.
Stk. 4. Reglerne
i stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse, hvis der for særlige typer af udstyr
eller produkter er fastsat regler om, hvordan batterier og akkumulatorer skal
kunne fjernes, eller at batteriet eller akkumulatorer ikke skal kunne fjernes.
Særskilt håndtering og genanvendelse
§ 36. Det
påhviler producenter og importører samt enhver, der er i besiddelse af udtjente
batterier og akkumulatorer, at håndtere disse miljømæssigt forsvarligt, således
at krav til behandlingen, jf. stk. 2-5, kan overholdes.
Stk. 2. Enhver,
der behandler udtjente batterier og akkumulatorer, skal oprette ordninger til
behandling og genanvendelse under anvendelse af bedste tilgængelige teknik.
Stk. 3.
Genanvendelse eller anden nyttiggørelse af udtjente batterier og akkumulatorer
skal mindst omfatte udtagning af alle væsker og syrer.
Stk. 4.
Behandling og enhver oplagring, herunder midlertidig oplagring, på
behandlingsvirksomheder skal finde sted enten på arealer med impermeabel
belægning og passende vejrfast overdækning eller i egnede beholdere med låg.
§ 37. Det
påhviler producenter og importører samt enhver, der behandler indsamlede
udtjente batterier og akkumulatorer, at genanvendelsesprocesser for behandling
af udtjente batterier og akkumulatorer mindst når op på følgende
genanvendelseseffektivitetssatser:
1) genanvendelse af mindst 65 %
af gennemsnitsvægten af blysyrebatterier og -akkumulatorer, herunder
genanvendelse af blyindholdet i så høj en grad, det er teknisk gennemførligt,
uden at omkostningerne bliver uforholdsmæssigt store,
2) genanvendelse af mindst 75 %
af gennemsnitsvægten på nikkelcadmiumbatterier og -akkumulatorer, herunder
genanvendelse af cadmiumindholdet i så høj en grad, det er teknisk
gennemførligt, uden at omkostningerne bliver uforholdsmæssigt store, og
3) genanvendelse af mindst 50 %
af gennemsnitsvægten af andre udtjente batterier og akkumulatorer.
§ 38. Det er
forbudt at bortskaffe udtjente batterier og akkumulatorer ved deponering eller
forbrænding. Restprodukter fra batterier og akkumulatorer, der har gennemgået
både behandling og genanvendelse i overensstemmelse med §§ 36 og 37, kan
dog bortskaffes ved deponering eller forbrænding i henhold til gældende regler.
§ 39. Den, der
erhvervsmæssigt foretager genanvendelse af udtjente batterier og akkumulatorer,
der er indsamlet i Danmark, er forpligtet til hvert år senest den 31. marts, og
første gang den 31. marts 2011 at oplyse genanvendelsesprocenten det foregående
kalenderår, jf. § 37, samt fremlægge dokumentation herfor til Dansk
Producentansvarssystem.
Stk. 2. Ved
eksport af udtjente batterier og akkumulatorer indsamlet i Danmark, er den, der
eksporterer de udtjente batterier og akkumulatorer, forpligtet til hvert år senest
den 31. marts, og første gang den 31. marts 2011 at oplyse
genanvendelsesprocenten det foregående kalenderår, jf. § 37, på det anlæg,
som de udtjente batterier og akkumulatorer eksporteres til.
Stk. 3. Ved
eksport af udtjente batterier og akkumulatorer til behandling i lande uden for
Fællesskabet skal den, der eksporterer de udtjente batterier og akkumulatorer,
ud over kravet i stk. 2 fremlægge dokumentation for
genanvendelsesprocenten til Dansk Producentansvarssystem.
Stk. 4. Ved
oplysning i henhold til stk. 1-3 skal det fremgå, hvilken type udtjente
batterier og akkumulatorer samt mængden, der er tale om.
Gebyrer
§ 40. For
registrering i producentregistret, jf. § 20, stk. 1 og 2, betales et
engangsgebyr på 1000 kr. pr. producent eller importør. Hvis producenten eller
importøren allerede er registreret i producentregistret i henhold til
bekendtgørelse om håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr eller
bekendtgørelse om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og
affaldsfraktioner herfra, skal der betales et gebyr på 500 kr.
Stk. 2. For
administration af tildelingsordningen jf. § 7, betaler producenter og
importører af bærbare batterier og akkumulatorer et årligt gebyr. Gebyret
beregnes i forhold til den mængde bærbare batterier og akkumulatorer, der er
markedsført i det foregående kalenderår, jf. dog stk. 3. Hvis en
nyregistreret producent eller importør ikke har markedsført batterier og
akkumulatorer i det foregående kalenderår, beregnes et årligt gebyr i forhold
til den mængde bærbare batterier og akkumulatorer, der forventes markedsført af
den pågældende producent eller importør det pågældende kalenderår. Hvis den
markedsførte mængde afviger fra den oplyste forventede mængde, reguleres
gebyret det efterfølgende kalenderår med det beløb, der svarer til differencen.
Stk. 3. For
administration af tildelingsordningen, jf. § 7, for kalenderåret 2009
betaler producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer et
årligt gebyr, der beregnes i forhold til producentens eller importørens
forventede markedsførte mængder for kalenderåret 2009. Hvis den markedsførte
mængde afviger fra den oplyste forventede mængde reguleres gebyret i 2010 med
det beløb, der svarer til differencen.
Stk. 4. For
øvrige administrative opgaver, som Dansk Producentansvarssystem udfører i
henhold til denne bekendtgørelse, betaler alle producenter eller importører et
årligt gebyr. Gebyret beregnes i forhold til den mængde batterier og
akkumulatorer, der er markedsført i det foregående kalenderår. Hvis en nyregistreret
producent eller importør ikke har markedsført batterier og akkumulatorer i det
foregående kalenderår, betales et årligt gebyr for den mængde batterier og
akkumulatorer, der forventes markedsført af den pågældende producent eller
importør det pågældende kalenderår. Hvis den markedsførte mængde afviger fra
den oplyste forventede mængde reguleres gebyret med det beløb, der svarer til
differencen.
Stk. 5.
Gebyrerne nævnt i stk. 2-4 udgør samlet mindst 250 kr. årligt.
Stk. 6. Hvis en
producent eller en importør eller en kollektiv ordning giver anledning til
ekstra administration i forbindelse med tildelingsordningen, jf. stk. 2,
opkræves der særskilt gebyr for den anvendte tid.
§ 41.
Gebyrerne skal svare til de faktiske omkostninger som Dansk
Producentansvarssystem har i forbindelse med udførelsen af opgaver efter denne
bekendtgørelse.
Stk. 2.
Gebyrerne opkræves af Dansk Producentansvarssystem.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen fastsætter årligt gebyrsatser anført i § 40, stk. 2-4
og 6 på baggrund af budget og indstilling om gebyrstørrelse fra Dansk
Producentansvarssystem. Dansk Producentansvarssystem offentliggør gebyrsatserne
på deres hjemmeside.
Stk. 4.
Gebyrerne nævnt i § 40, stk. 1 og 5, reguleres årligt pr. 1. januar
og første gang den 1. januar 2010 på grundlag af det seneste offentliggjorte
pris- og lønindeks i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning.
Tilsyn og klage
§ 42.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fører dog tilsyn med § 4, stk. 3 og 4, § 10,
stk. 3-5, § 16, stk. 2, § 17 og §§ 36-38.
§ 43.
Afgørelser truffet af Dansk Producentansvarssystem kan indsendes til
Miljøstyrelsen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 9 ø, stk. 3.
Stk. 2. Reglerne
i forvaltningsloven og offentlighedsloven gælder for de sager, hvori der
træffes afgørelse af Dansk Producentansvarssystem i medfør af denne
bekendtgørelse.
Stk. 3.
Miljøstyrelsens afgørelser efter § 34, stk. 3, kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
Straffebestemmelser
§ 44.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der:
1) undlader at benytte
indsamlings- eller anvisningsordninger i henhold til § 4, stk. 3 og
4, § 10, stk. 3-5, § 16, stk. 2, og § 17,
2) undlader at afhente tildelte
udtjente bærbare batterier og akkumulatorer efter § 7, stk. 1, eller
undlader at overholde fastsatte vilkår for afhentningen efter § 8,
3) undlader at lade
industribatterier og -akkumulatorer være ledsaget af eller mærket med oplysning
om, hvem der er producent eller importør, jf. § 11, stk. 1,
4) undlader at videregive
oplysninger om, hvem der er producent eller importør efter § 11,
stk. 2,
5) undlader at etablere
modtagepladser i overensstemmelse med § 14,
6) markedsfører batterier og
akkumulatorer uden at have ladet sig registrere efter § 20, stk. 1
eller 2,
7) aftager og forhandler
batterier og akkumulatorer i strid med § 21,
8) undlader at indberette
oplysninger eller afgiver urigtige oplysninger eller vildledende oplysninger i
henhold til §§ 23-26,
9) undlader at give oplysninger i
henhold til § 33, stk. 1,
10) undlader at afholde
offentlige oplysningskampagner i henhold til § 34, stk. 2 og 3,
11) konstruerer udstyr i strid
med § 35, stk. 1,
12) undlader at lade udstyr,
hvori batterier og akkumulatorer er indbyggede, være ledsaget af en vejledning,
jf. § 35, stk. 2,
13) håndterer udtjente batterier
og akkumulatorer i strid med § 36,
14) ikke opfylder
genanvendelseseffektivitetssatserne i § 37,
15) bortskaffer udtjente
batterier og akkumulatorer ved deponering eller forbrænding, jf. § 38,
eller
16) undlader at opfylde
oplysningsforpligtelserne i § 39.
Stk. 2. Straffen
kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt
eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:
1) voldt skade på miljøet eller
fremkaldt fare derfor eller
2) opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 45.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 21 finder først anvendelse fra den 31. marts 2009, og §§ 24 og 37
finder først anvendelse fra den 1. januar 2010.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 1639 af 13. december 2006 om gebyrer og indberetninger
vedrørende og bekendtgørelse nr. 1638 af
13. december 2006 om tilskud til indsamling og genanvendelse af
blyakkumulatorer ophæves, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 1638 af 13. december 2006 om tilskud til indsamling og
genanvendelse af blyakkumulatorer finder fortsat anvendelse på ansøgninger
indgivet til Returbat inden den 1. januar 2009.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 1. september 2009 have udarbejdet
regulativer for indsamlingsordninger nævnt i § 4, stk. 1, i henhold
til bekendtgørelse om affald.
Miljøministeriet, den 11. december 2008
Troels Lund Poulsen
/ Claus
Torp
Bilag 1
Vilkår
for afhentning af udtjente bærbare batterier og akkumulatorer på kommunale
opsamlingssteder, jf. § 8, stk. 1.
Vilkårene omfatter alene udtjente bærbare
batterier og akkumulatorer, der indsamles af kommunerne fra 1. januar 2009. Udtjente
batterier og akkumulatorer, der indsamles før denne dato håndteres af
kommunerne.
1.
Opsamlingssteder:
Kommunerne opretter opsamlingssteder, jf.
§ 5. Kommunerne indberetter oplysninger til Dansk Producentansvarssystem
vedrørende opsamlingsstederne med angivelse af:
1. adresse,
2. kontaktinformation (person, telefon,
e-mail eller fax),
3. de tidsrum, hvor der kan ske afhentning af
udtjente batterier og akkumulatorer, samt
4. eventuelt særlige forhold vedrørende
udlevering af nøgler mv.
Kommunerne indberetter oplysningerne senest
den 31. marts 2009. Oplysningerne opdateres straks, hvis der sker ændringer i
det indberettede.
2.
Afhentningsvilkår:
2.1. Frister:
Producenter og importører skal afhente
indsamlede udtjente bærbare batterier og akkumulatorer, når kommunen har
indsamlet mindst 1.000 kg, dog minimum hvert halve år.
Kommunen eller opsamlingsstedet anmoder pr.
fax eller e-mail producenten eller importøren eller den kollektive ordning, jf.
§ 30 om at foranstalte afhentning, når der er indsamlet 1.000 kg udtjente
bærbare batterier og akkumulatorer. Afhentning skal herefter ske senest 3
hverdage (mandag - fredag mellem kl. 9-16) efter modtagelsen af anmodningen.
De batterier og akkumulatorer som kommunen
har indsamlet afleveres til producenter og importører inkl. eventuelle
plastposer eller anden emballage, som batterierne eller akkumulatorerne er
indsamlet i.
2.2. Manglende afhentning:
Såfremt de udtjente bærbare batterier og
akkumulatorer ikke afhentes i henhold til den fastsatte frist orienterer kommunen
eller det pågældende opsamlingssted Dansk Producentansvarssystem herom pr. fax
eller e-mail.
3.
Materiel mv.
3.1. Materiel:
Producenter og importører leverer materiel
til kommunernes opsamlingssteder, jf. § 5, stk. 3. Ved afhentning af
udtjente bærbare batterier og akkumulatorer erstattes det fyldte materiel med
tomt materiel, eller materiellet tømmes på opsamlingsstederne.
Bilag 2
Oplysninger,
der skal gives i forbindelse med registrering af producenter og importører, jf.
§ 20
1.
|
Producentens
eller importørens navn samt varemærkenavne under hvilke producenten eller
importøren markedsfører sine batterier og akkumulatorer.
|
2.
|
Producentens
eller importørens adresse: gadenavn og nr., postnummer og by, URL-adresse,
telefonnummer, samt i givet fald telefaxnr. eller e-mailadresse.
|
3.
|
CVR-nr.
(nr. 1 og 2 skal ikke oplyses, når Dansk Producentansvarssystem kan hente
oplysningerne via CVR-registret).
|
4.
|
Producentens
eller importørens kontaktperson: navn, telefonnummer, telefaxnr. eller
e-mailadresse.
|
5.
|
Angivelse
af hvilke af følgende typer batterier og akkumulatorer, som producenten eller
importøren markedsfører: bærbare batterier og akkumulatorer,
industribatterier og -akkumulatorer og bilbatterier og -akkumulatorer.
|
6.
|
Oplysninger
om, hvordan producentansvaret påtænkes opfyldt: om producenten eller
importøren er tilsluttet en kollektiv ordning eller har etableret en
individuel ordning for så vidt angår bærbare batterier og akkumulatorer,
industribatterier og -akkumulatorer samt bilbatterier og -akkumulatorer.
|
7.
|
Registreringsansøgningens
dato.
|
8.
|
Underskrift
der bekræfter, at de meddelte oplysninger er korrekte.
|
Bilag 3
Oplysninger,
der skal gives i forbindelse med indberetninger til Dansk
Producentansvarssystem, jf. § 23.
|
Mængde i kg
|
Bærbare
batterier og akkumulatorer
|
Engangsbatterier:
|
|
Alkaline
/ Brunstenbatterier (Zink Kulstof)
|
|
|
Litium
|
|
|
Knapceller
(Zink / Kviksølv Oxid/ Sølv Oxid)
|
|
|
Andre
|
|
Genopladelige
batterier:
|
|
Nikkel
Cadmium
|
|
|
Nikkel
Metal Hydrid
|
|
|
Bly
|
|
|
Litium
Ion/Litium Polymer
|
|
|
Andre
|
|
Bilbatterier
og -akkumulatorer
|
Bly
Syre
|
|
Nikkel
Cadmium
|
|
Andre
|
|
Industribatterier
og -akkumulatorer
|
Bly
Syre
|
|
Nikkel
Cadmium
|
|
Andet
|
|
Officielle
noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer
og udtjente batterier og akkumulatorer samt om ophævelse af direktiv
91/157/EØF, (EU-Tidende 2006 L 266, side 1).
Vejledning til bekendtgørelse 1217
Batterier og
akkumulatorer
Ny bekendtgørelse om
producentansvar for batterier og akkumulatorer
Pr. 1. januar 2009 træder bekendtgørelse nr. 1217 af 11. december
2008 om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer i kraft. Bekendtgørelsen implementerer dele af
EU's batteridirektiv (direktiv
2006/66/EF) og omhandler reglerne om
producentansvar for producenter og importører af batterier og akkumulatorer.
Direktivet indeholder yderligere regler
om krav til indhold af visse farlige stoffer samt mærkning af batterier. Disse
regler fremgår af bekendtgørelse
nr. 943 af 23. september 2008 om import og salg samt eksport af batterier og
akkumulatorer. Denne bekendtgørelse trådte i kraft
26. september 2008.
Nedenfor redegøres i korte træk for,
hvorledes reglerne om producentansvaret skal forstås, hvem der bliver
forpligtet etc.
Indledningsvist skal det bemærkes, at
producentansvaret gælder både for producenter og importører af batterier og
akkumulatorer. Den, der bliver ansvarlig efter bekendtgørelsens regler, er den,
der markedsfører batteriet 1. gang i Danmark, dvs. den i Danmark, der 1. gang
erhvervsmæssigt stiller et batteri til rådighed eller overdrager det til 3.
mand mod eller uden vederlag i Danmark, herunder ved import til Danmark.
Der sondres mellem tre typer af
batterier og akkumulatorer: bærbare batterier og akkumulatorer, industribatterier
og -akkumulatorer og bilbatterier og -akkumulatorer.
Bærbare batterier og
akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der
a) er forseglede,
b) kan være håndholdte, og
c) ikke er et industribatteri eller en industriakkumulator eller et bilbatteri
eller en bilakkumulator.
Eksempler på bærbare batterier og
akkumulatorer er AA- og AAA-batterier, og batterier, der anvendes af forbrugere
eller fagfolk i fx mobiltelefoner, bærbare computere, batteridrevet
håndværktøj, legetøj og hussholdningsapparater såsom elektriske tandbørster,
barbermaskiner og håndholdte støvsugere Herunder lignende udstyr, der anvendes
i skoler, forretninger, restauranter, lufthavne, kontorer eller hospitaler).
Listen er ikke udtømmende.
Industribatterier og
-akkumulatorer er batterier og akkumulatorer der
ude-lukkende er udviklet til industrielle eller erhvervsmæssige formål eller
anvendes i enhver form for elektrisk køretøj.
Som eksempler på industribatterier og
-akkumulatorer kan nævnes batterier og akkumulatorer, der anvendes til nød-
eller backup-strømforsyning på hospitaler, i lufthavne eller kontorer, i tog
eller fly, på off-shore olieplatforme eller i fyrtårne. Eksempler kan også være
batterier og akkumulatorer, der udelukkende er beregnet til håndholdte
betalingsterminaler i forretninger og restauranter, stregkodescannere i
forretninger, professionelt videoudstyr til tv-kanaler og professionelle
studier, minelamper og dykkerlamper fastgjort til minehjelme og dykkerhjelme
til fagfolk, backup-batterier og samt andre vedvarende energianvendelser.
Industribatterier
og -akkumulatorer omfatter også batterier og akkumulatorer, der anvendes i
elektriske køretøjer som f.eks. biler, kørestole, cykler, lufthavnskøretøjer og
automatiske transportkøretøjer. Listen er ligeledes ikke-udtømmende.
Bilbatterier og
-akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der
leverer strøm til startmotor, lygter og tændingsanlæg i biler.
Kommunernes rolle pr. 1. januar 2009 i
forbindelse med producentansvaret for batterier og akkumulatorer gennemgås i dette
brev
fra Miljøstyrelsen til kommunerne af 18. december 2008.
Nogle af reglerne i bekendtgørelsen er
fælles for alle typer af batterier og akkumulatorer mens andre alene vedrører
én af de tre typer.
1.
Krav til producenter og importører af alle typer af batterier og akkumulatorer:
1.1.
Registrering
1.2.
Indberetning
1.3.
Gebyrer
1.4.
Informationspligt
1.5.
Kollektive ordninger
1.6.
Særskilt håndtering
1.7.
Fjernelse af udtjente batterier og akkumulatorer
2.
Bærbare batterier og akkumulatorer:
2.1.
Indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer i borgernes nærhed
2.2.
Tildelingsordning for bærbare batterier og akkumulatorer
2.3.
Afhentningsvilkår for bærbare batterier og akkumulatorer
2.4.
Offentlige oplysningskampagner
3.
Industribatterier og -akkumulatorer
4.
Bilbatterier og -akkumulatorer
1.
Krav til producenter og importører af alle typer af batterier og akkumulatorer.
1.1.
Registrering
Alle producenter og importører, der markedsfører batterier og akkumulatorer,
skal registrere sig hos Dansk Producentansvarssystem senest den 31. marts 2009.
De oplysninger, der skal gives til Dansk Producentansvarssystem, er angivet i
bekendtgørelsens bilag 2, og det drejer sig om oplysninger om navn, adresse,
CVR-nr., hvorvidt producentansvaret opfyldes kollektivt eller individuelt,
hvilken type batterier og akkumulatorer man markedsfører mv.
Producenter og importører, der
påbegynder markedsføring af batterier og akkumulatorer i Danmark efter 1.
januar 2009, skal registrere sig senest 14 dagen inden markedsføring
påbegyndes.
Distributører (dvs. forhandlere af
batterier og akkumulatorer, der sælger til slutbrugere) må ikke aftage og
forhandle batterier og akkumulatorer fra pro-ducenter og importører, der ikke
er registrerede hos Dansk Producentan-svarssystem.
1.2. Indberetning
Udover registreringen skal producenter og importører årligt indberette følgende
til Dansk Producentansvarssystem:
1. Markedsførte
mængder (i kg) batterier og akkumulatorer i det foregående kalenderår.
I 2009 skal producenter og importører
dog indberette de mængder batterier og akkumulatorer, som de forventer at
markedsføre i 2009. Det samme gælder for producenter og importører, der
påbegynder markedsføring af batterier og akkumulatorer i løbet af et kalenderår.
Fra 2010 er det de markedsførte mængder
fra 2009, der skal indberettes osv.
Ændringer i forhold til indberetningerne
skal meddeles Dansk Producentan-svarssystem senest 14 dage efter, at ændringen
er konstateret.
Indberetningsfristen er 31. marts 2009
for eksisterende producenter og im-portører.
Indberetningen af de markedsførte
mængder skal attesteres af producen-tens eller importørens revisor fra 2010.
Dette krav gælder dog ikke, hvis producenten eller importøren alene omsætter
batterier og akkumulatorer for højst 500.000 kr. årligt.
Indberetninger af markedsførte mængder
bærbare batterier og akkumulato-rer vil fra sommeren 2009 skulle ske til SKAT i
forbindelse med opkrævning af betaling af beløbet nævnt i
miljøbeskyttelseslovens § 9 u, stk. 2. Regler herom vil blive udfærdiget i
foråret 2009. Det forventes dog, at indberetnin-gerne af markedsførte mængder
bærbare batterier og akkumulatorer vil skulle ske månedligt. Der vil i den
forbindelse også blive set på reglerne omkring revisorerklæring mv., således at
samtlige regler tilpasses det nye system.
2. Tilbagetagne mængder (i kg) udtjente
batterier og akkumulatorer til-bagetaget det foregående kalenderår.
3. Tilbagetagningsordninger
oprettet i henhold til miljøbeskyttelseslo-vens § 45, stk. 5.
4. Aftaler
indgået mellem kommuner og producenter og importører vedrørende afhentning af
bærbare batterier og akkumulatorer i hen-hold til bekendtgørelsens § 8, stk. 2.
5. Aftaler
indgået at mellem producenter eller importører af industribat-terier eller af bilbatterier
og akkumulatorer fra erhvervsmæssige kø-retøjer om anden finansiering af
håndteringen, jf. bekendtgørelsens §§ 12 og 18.
6. Adresser på
modtagepladser for så vidt angår producentansvar for bilbatterier og
-akkumulatorer.
1.3.
Gebyrer
For registrering i Dansk Producentansvarssystem skal producenter og im-portører
betale et gebyr. Gebyret er på 1.000 kr., og hvis producenten eller importøren
allerede er registreret i forbindelse med producentansvaret for elektrisk og
elektronisk udstyr er det 500 kr.
Yderligere skal der betales gebyr pr. kg
markedsførte bærbare batterier og akkumulatorer for administration af
tildelingsordningen, som alene vedrører producenter og importører af bærbare
batterier og akkumulatorer.
Herudover betales et administrationsgebyr
for alle typer af batterier og ak-kumulatorer, som ligeledes beregnes på
baggrund markedsførte mængder batterier og akkumulatorer.
Gebyrerne skal dække Dansk
Producentansvarssystems udgifter til at ad-ministrere ordningen.
Gebyrerne fastsættes af Miljøstyrelsen
og offentliggøres på Dansk Produ-centansvarssystems hjemmeside.
1.4. Informationspligt
Alle producenter og importører (og distributører af batterier og akkumulatorer)
skal i salgs- og informationsmateriale give slutbrugere diverse oplysnin-ger om
batteriers og akkumulatorers virkninger på miljøet, genanvendelsesmuligheder
etc., se bekendtgørelsens § 33.
Det er anført i bekendtgørelsen, at det
skal forklares, hvad betydningen af de kemiske symboler Hg, Cd og Pb er. Dette
skal alene ske, hvis batteriet eller akkumulatoren indeholder et af de nævnte
stoffer, se nærmere om kravene hertil i bekendtgørelse
om import og salg samt eksport af batterier og akkumulatorer .
1.5. Kollektive ordninger
En kollektiv ordning er en privatretlig sammenslutning af producenter og
importører, som varetager disses forpligtelser på nogle af områderne for
producentansvar.
Producenter og importører kan således
indgå i kollektive ordninger, der på vegne af producenterne og importørerne
herefter kan overtage følgende forpligtelser:
1. Tilbagetagning og håndtering af batterier og akkumulatorer
2. Registrering og indberetning af oplysninger til Dansk
Producentansvarssystem
3. Informationsforpligtelser i henhold til bekendtgørelsens §§ 33
(slut-burgeroplysninger) og 34 (offentlige oplysningskampagner - kun
forpligtelse for producenter og importører af bærbare batterier og
akkumulatorer).
En kollektiv ordning er ikke en
offentlig myndigheder, og det er således en privatretlig aftale mellem den
kollektive ordning og producenten eller impor-tøren, der regulerer forholdet
mellem de to parter. Således kan de kollektive ordninger, hvis dette aftales,
kræve indberetninger fra deres medlemmer oftere end det kræves i
bekendtgørelsen. Ligeledes kan det aftales, at de kollektive ordninger kræver
et samlet beløb af medlemmerne som dækker både gebyrer til Dansk
Producentansvarssystem samt affaldshåndteringen. Beløbet fastsættes ikke af
Miljøstyrelsen men fastsættes af den kollektive ordning på baggrund af
beregninger af de samlede omkostninger af de op-gaver, som de kollektive
ordninger påtager sig på vegne af producenter og importører.
1.6. Særskilt håndtering og genanvendelse
Alle producenter og importører samt enhver, der håndterer udtjente batterier og
akkumulatorer, skal sørge for, at batterierne og akkumulatorerne behandles
forsvarligt. Der er særlige krav til håndteringen af de udtjente batterier og
akkumulatorer i bekendtgørelsens §§ 36-38, herunder må udtjente batterier og
akkumulatorer ikke bortskaffes ved deponering eller forbræn-ding.
Pr. 2010 vil der være krav om at opnå
særlige genanvendelseseffektivitetssatser for genanvendelsen af batterier og
akkumulatorer, se særligt § 37.
1.7. Fjernelse af udtjente batterier og akkumulatorer
Elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder batterier og akkumulatorer,
skal konstrueres på en sådan måde, at udtjente batterier og akkumulatorer uden
videre kan fjernes enten under udstyrets levetid, hvis udstyrets levetid er
længere end batteriet eller akkumulatoren, eller senest, når udstyrets levetid
er slut.
Dette gælder ikke, hvis der er særlige
regler, der foreskriver, at batterier og akkumulatorer ikke må kunne udtages,
fx i legetøj til mindre børn.
Elektrisk og elektronisk udstyr, der
indeholder batterier og akkumulatorer, skal ligeledes ledsages af en
vejledning, der viser, hvorledes batteriet eller akkumulatoren skal fjernes på
en sikker måde. Af vejledningen skal det fremgå, om slutbrugeren selv kan
fjerne batteriet eller akkumulatoren, eller om dette skal ske hos en
professionel og om det er farligt at fjerne batteriet eller akkumulatoren på en
anden måde end beskrevet i vejledningen.
2. Bærbare batterier
Bærbare batterier og akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der
1) er forseglede,
2) kan være håndholdte, og
3) ikke er et industribatteri eller en industriakkumulator eller et
bilbatteri eller en bilakkumulator.
2.1.
Indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer i borgernes nærhed
Bærbare batterier og akkumulatorer skal indsamles af kommunerne i borgernes
nærhed, hvilket kan ske ved husstandsindsamling eller ved opstilling af
batterikuber mv.
Producenter og importører af bærbare
batterier skal for denne indsamling betale 2,70 kr. pr. kg markedsførte bærbare
batterier og akkumulatorer. Betalingen kommer til at blive opkrævet at SKAT. De
mere specifikke regler herom, herunder registrerings- og løbende
indberetningspligt overfor SKAT vil blive fastsat i bekendtgørelsen
efterfølgende, da dette kræver en særskilt hjemmel i miljøbeskyttelsesloven. Af
den grund, vil den først opkrævning af afgiften først ske omkring juni eller
juli 2009, hvor der så betales for perio-den 1. januar 2009 og frem til
opkrævningsdatoen.
Det forventes, at indberetning om
markedsførte mængder samt betaling skal ske månedligt til SKAT, ligesom det
sker ved andre punktafgifter.
De oplysninger, som producenterne skal
give til SKAT i stedet for til Dansk Producentansvarssystem, er alene selve
registreringen og indberetninger om markedsførte mængder. Oplysningerne som
SKAT får, bliver videregivet til Dansk Producentansvarssystem, og de
producenter, der allerede er regi-streret i Dansk Producentansvarssystem, når
reglerne om registrering og indberetning træder i kraft, vil få overført deres oplysninger
til SKAT, så der ikke skal ske dobbelt registrering og indberetning.
2.2.
Tildelingsordning for bærbare batterier og akkumulatorer
Efter den kommunale indsamling tildeles de indsamlede batterier til
produ-center og importører efter deres markedsandel. Det er Dansk
Producentan-svarssystem, der står for at administrere tildelingsordningen, og
de mere detaljerede regler for udregningen af markedsandelen kan ses i
bekendtgø-relsens § 6. Markedsandelen beregnes på samme måde som beregningen,
der foretages i forbindelse med tildeling på WEEE-området. Markedsande-len er
som udgangspunkt producentens eller importørens årlige andel af de samlede
indberettede mængder bærbare batterier og akkumulatorer det foregående år.
Tildelingen sker ved, at producenter og
importører, eller de kollektive ord-ninger, der repræsenterer dem, får tildelt
x antal kommunale opsamlings-steder for et år alt efter markedsandel og
kommunernes forventede mæng-de indsamlede udtjente batterier og akkumulatorer.
Producenterne skal herefter afhente
batterierne på de kommunale opsam-lingssteder og foranstalte særskilt
håndtering.
Idet en reel tildeling på baggrund af
markedsførte mængde først kan ske omkring juni 2009, vil det pr. 1. januar
2009, være de eksisterende kollektive ordninger på WEEE-området, der indsamler
de bærbare batterier fra de kommunale opsamlingssteder. Her kan ses et skema
over, hvordan de kollektive ordninger har fordelt de kommunale opsamlingssteder imellem sig pr. 1. januar 2009.
2.3.
Afhentningsvilkår for bærbare batterier og akkumulatorer
Det er producenter og importører, der skal levere materiel til kommunerne.
Materiellet skal overholde lovgivningsmæssige krav hertil.
Batterierne skal afhentes af
producenterne indenfor 3 hverdag (mandag - fredag) mellem kl. 8-16, når der er
indsamlet 1000 kg. Dog skal der mini-mum ske afhentning hvert halve år.
Emballage, som batterierne afleveres i
fx fra husstandene, skal ikke fjernes af kommunerne. De 1000 kg er altså inkl.
eventuelle plastposer mv., som batterierne er afleveret i.
Kommunerne og de relevante producenter
og importører eller kollektive ordninger kan aftale andre afhentningsvilkår end
ovenstående.
2.4.
Offentlige oplysningskampagner
Producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer skal af-holde
offentlige oplysningskampganer. De nærmere regler herom fremgår af
bekendtgørelsens § 34.
3. Industribatterier og -akkumulatorer
Industribatterier og -akkumulatorer er batterier og akkumulatorer der
ude-lukkende er udviklet til industrielle eller erhvervsmæssige formål eller
an-vendes i enhver form for elektrisk køretøj.
Således kan et batteri i en boremaskine,
som anvendes af en erhvervsdri-vende, ikke anses for at være et
industribatteri- eller akkumulator, idet bat-teriet ikke udelukkende er
udviklet til industrielt formål.
Det er altså formålet med fremstillingen
af batteriet eller akkumulatoren, der skal ses på, og ikke hvem der anvender
batteriet (erhverv eller privat).
Industribatterier eller -akkumulatorer
skal tilbagetages af producenter og importører, hvis:
1. Producenten eller importøren markedsfører et nyt industribatteri
2. Producenten eller importøren oprindeligt har markedsført
industribat-teriet eller -akkumulatoren. Industribatterier og -akkumulatorer
skal være mærket med producentens navn.
Yderligere kan slutbrugeren af udtjente
industribatterier eller -akkumulatorer aflevere disse til distributører af
industribatterier, der frivilligt ønsker at tilba-getage batterierne, eller
slutbrugeren kan få dem anvist til håndtering af kommunen.
4.
Bilbatterier og -akkumulatorer
Bilbatterier og -akkumulatorer er batterier og akkumulatorer, der leverer strøm
til startmotor, lygter og tændingsanlæg i biler.
Alle producenter og importører af
bilbatterier og -akkumulatorer skal oprette modtagepladser for tilbagetagning
af udtjente bilbatterier og -akkumulatorer. Kravene til modtagepladsernes
placering afhænger af, om producenten eller importøren tilbagetager individuelt
eller kollektivt.
Hvis producenten er medlem af en
kollektiv ordning, skal der etableres modtagepladser
·max.
25 km fra byer, med mere end 20.000 indbyggere og
·alle
slutbrugere skal kunne aflevere udtjente bilbatterier inden for en afstand af
50 km.
Hvis producenten ikke er medlem af en
kollektiv ordning skal slutbrugeren kunne aflevere batteriet:
·til
enhver distributør, der sælger 'producentens bilbatterier', eller
·til
en modtageplads højst 50 km fra slagsstedet
Yderligere kan kommuner og
distributører, værksteder, genanvendelses-virksomheder mv. tilbagetage
bilbatterierne frivilligt. Herefter skal batterierne afleveres til
producentordninger eller til virksomheder, der har en miljøgodkendelse til at
opbevare og eventuelt håndtere bilbatterier.
Returbat, som indtil 1. januar 2009
bl.a. har varetaget opgaven som register for indsamlere af blybatterier og
-akkumulatorer, forventes at fortsætte som en kollektiv ordning for producenter
og importører af bilbatterier og akkumulatorer. De producenter og importører,
der ikke deltager i kollektive ordninger, skal etablere egne modtagepladser.
På nuværende tidspunkt kan behandlingen af bilbatterier og -akkumulatorer
betale sig, på grund af høje blypriser, og det er derfor ikke anset for
nødvendigt, at fastsætte regler om en tildelingsordning for udtjente
bilbatterier og -akkumulatorer. Priserne er dog faldet inden for det seneste
stykke tid, og Miljøstyrelsen vil derfor overveje, hvorvidt regler, der sikrer,
at alle producenter og importører af bilbatterier og -akkumulatorer får den
andel af de udtjente bilbatterier og -akkumulatorer, der svarer til deres
markedsandel af markedsførte bilbatterier og -akkumulatorer.
Vedtægter, udkast
VEDTÆGTER
for
Foreningen til indsamling af
bly akkumulatorer i
Danmark
(ReturBat
©)
CVR
nr. 17 28 03 84
Vedtægter
1.0 Navn
Foreningens navn er ”Foreningen til indsamling af bly akkumulatorer i
Danmark (ReturBat ©).
2.0 Hjemsted
Foreningens
hjemsted er den siddende formands kommune.
3.0 Formål
Foreningens formål er at sikre indsamling af bly akkumulatorer i
Danmark med størst mulig indsamlingsprocent til lavest mulige omkostninger samt
hermed beslægtet virksomhed. Foreningen kan også tilbyde ydelser (herunder
kollektive ordninger) indenfor området batterier og akkumulatorer.
4.0 Medlemsforhold
4.1 Som medlemmer kan optages
alle bly akkumulatorudbydere i Danmark såvel importører som producenter af
start-, traktionære- og stationære batterier.
4.2 Indmeldelse foretages
skriftligt til e-mail returbat@returbat.dk eller pr. brev til
foreningens sekretariat.
4.3 Udmeldelse kan ske
skriftligt til e-mail returbat@returbat.dk
eller pr. brev til foreningens sekretariat med 6 måneders varsel til ophør ved
udløb af foreningens regnskabsår.
4.4 Eksklusion af foreningens
medlemmer kan bestemmes med simpelt stemmeflertal i bestyrelsen, såfremt der
foreligger misligholdelse fra et medlems
side, og medlemmet ikke efter en skriftlig påtale fra bestyrelsen, hvor
misligholdelsen præciseres, retter for sig inden 14 dage efter afsendelsen af
påtalen.
Et ekskluderet
medlem har ikke krav på at få udbetalt evt. for meget indbetalt kontingent
eller lignende.
4.5 Medlemmerne hæfter ikke
for foreningens forpligtelser.
5.0 Kontingent
5.1 Kontingentet fastsættes af
bestyrelsen for et år ad gangen. For foreningens første regnskabsår er
kontingentet fastsat til kr. 1.000,00.
5.2 Ved
indmeldelse i løbet af et regnskabsår betales forholdsmæssigt kontingent i forhold
til det hele antal måneder, der er tilbage af regnskabsåret incl. indmeldelsesmåneden.
5.3 Kontingentet
forfalder til betaling ved indmeldelse og betales i øvrigt efter bestyrelsens
nærmere bestemmelser.
6.0 Medlemsbidrag i øvrigt.
6.1 Til
sikring af opfyldelsen af foreningens formål er foreningens medlemmer
forpligtet til at indbetale bidrag baseret på videresolgte akkumulatorer efter
nærmere af bestyrelsen fastsatte regler.
6.2 Bidraget
forfalder til betaling ved medlemmernes videresalg af akkumulatorer og skal
indbetales til foreningens sekretariat efter nærmere af bestyrelsen fastsatte
regler.
6.3 Bidraget
medgår til dækning af foreningens omkostninger til tilskud til indsamling og
genanvendelse af brugte bly akkumulatorer, administration og markedsføring.
6.4 Bidraget
fastsættes månedsvis af formanden på basis af prisudviklingen på bly på London
Metal Exchange, samt det af bestyrelsen godkendte driftsbudget for den pågældende
periode. Bidrag til Dansk Producentansvarssystem (DPA) vil blive videre
faktureret til medlemmerne efter beregning foretaget af DPA, og de regler som
lovgivningen har fastsat for DPA.
7.0 Registrering af
indsamlere.
7.1 Foreningen
registrerer indsamlerne efter regler fastsat af bestyrelsen og i henhold
til lovgivningen. Såfremt en
registreret indsamler overtræder de fastsatte regler, vil de kunne fjernes som
registreret indsamler umiddelbart efter, at de har modtaget advarsel om
opsigelse af registreringen fra foreningen. Formanden indstiller til
bestyrelsens godkendelse, såfremt en indsamler skal have en advarsel.
8.0 Generalforsamling
8.1 Medlemmerne
er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og de retningslinier
, der i øvrigt fastsættes af
bestyrelsen samt leve op til dens formålsbestemmelse og er som følge heraf
berettiget til at give møde ved foreningens generalforsamlinger.
8.2 Generalforsamlingen
har den højeste myndighed i alle foreningens anliggender.
8.3 Ordinær
generalforsamling afholdes en gang årligt i april måned på et af bestyrelsen
fastsat sted i Danmark.
8.4 Ekstraordinær
generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter behov og skal indkaldes,
når det til behandling af et bestemt angivet emne skriftligt forlanges af medlemmer,
der udgør mindst 25% af foreningens medlemskreds på det pågældende tidspunkt.
I så fald skal
generalforsamlingen indkaldes inden 14 dage efter at foreningens formand har
modtaget begæringen.
8.5 Generalforsamlingen
indkaldes med angivelse af dagsorden af formanden med mindst 14 dages og højst
28 dages varsel med almindeligt brev, e-mail eller telefax til foreningens
medlemmer.
Med indkaldelse til den ordinære generalforsamling skal følge
foreningens årsregnskab.
8.6 Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der
udpeges af bestyrelsen.
8.7 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal
være følgende:
1. Bestyrelsens
beretning ved formanden om foreningens virksomhed i det forløbne år.
2. Fremlæggelse
af årsregnskab til godkendelse.
3. Beslutning
om anvendelse af overskud eller dækning af tab i henhold til det godkendte
årsregnskab.
4. Valg
af medlemmer til bestyrelsen.
5. Valg
af revisor.
6. Eventuelle
forslag fra bestyrelse eller medlemmer.
8.8 På generalforsamlingen har hvert medlem 1 stemme.
Medlemmerne kan give møde ved fuldmægtig, der skal fremvise skriftlig
og dateret fuldmagt. Fuldmagten må ikke være ældre end 1 år.
8.9 På
generalforsamlingen træffes alle beslutninger ved simpelt flertal, bortset fra
i relation til vedtægtsændringer eller ophør, jf. pkt. 14.0.
8.10 Over
forhandlingerne på generalforsamlingen skal der føres en protokol, der underskrives
af dirigenten.
9.0 Bestyrelsen
9.1 Foreningen
ledes af en bestyrelse på 3-6 medlemmer valgt blandt foreningens medlemmer.
9.2 Valget
sker på foreningens ordinære generalforsamling for en periode af 2 år. På hvert
års generalforsamling afgår de medlemmer af betsyrelsen, der blev valgt på den
ordinære generalforsamling 2 år tidligere. Genvalg kan finde sted.
9.3 Bestyrelsen
konstituerer sig umiddelbart efter valget med en formand og en næstformand.
9.4 Bestyrelsen
fastsætter selv en eventuel forretningsorden med nærmere bestemmelser om
udførelsen af sit hverv.
9.5 Bestyrelsen
holder møde når formanden finder det fornødent eller når 2 bestyrelsesmedlemmer
kræver det.
9.6 Bestyrelsesmøder
indkaldes pr. e-mail, brev eller fax med angivelse af dagsorden, almindeligvis
med mindst 8 dages varsel.
9.7 Referater
af bestyrelsesmøder skal indføres i en protokol, som skal godkendes af de
medlemmer af bestyrelsen, som var til stede på mødet. Godkendelsen skal finde
sted senest på det efterfølgende bestyrelsesmøde.
9.8 Bestyrelsen
er beslutningsdygtig, når over halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer er
til stede. De i bestyrelsen behandlede emner afgøres ved simpelt stemmeflertal.
Formandens og i dennes fravær næstformandens stemme er udslagsgivende
ved stemmelighed.
10.0 Daglig ledelse
10.1 Foreningens daglige ledelse varetages af formanden.
10.2 Formanden kan etablere sekretariat hos et
revisionsfirma eller konsulentfirma.
10.3 Foreningens
medlemmer er pligtige at forsyne sekretariatet eller formanden med nødvendige
og relevante oplysninger om salg m.v. med henblik på opkrævning af bidrag. De
nærmere regler for indberetningerne fastsættes af bestyrelsen.
De enkelte medlemmers revisorer skal hvert år overfor sekretariatet
eller formanden efter opfordring fra sekretariatet eller formanden skriftligt
erklære, at medlemmernes indberetninger i den foregående periode er korrekte
Formanden kan efter forudgående drøftelse med bestyrelsen kræve, at
medlemmernes løbende indberetning revisorattesteres. De enkelte medlemmers
omkostninger forbundet hermed er for medlemmernes egen regning.
10.4 Sekretariatet
og formanden skal sikre det enkelte medlems anonymitet overfor øvrige medlemmer
og myndigheder inden for lovgivningens regler.
Sekretariatet/formanden skal – baseret på medlemmernes
indberetninger – udarbejde statistiske oversigter efter bestyrelsens nærmere regler,
der kvartalsvis sendes til bestyrelsen og foreningens medlemmer med angivelse
af akkumulerede tal.
11.0 Tegningsregel
11.1 Foreningen
tegnes af formanden for bestyrelsen sammen med et bestyrelsesmedlem.
12.0 Revision
12.1 Foreningens
regnskaber revideres af en statsautoriseret revisor, der vælges af den ordinære
generalforsamling for et år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
13.0 Regnskabsår,
udbyttedeling m.v.
13.1 Foreningens
regnskabs- og kontingent år løber fra 1. Januar til 31. December.
13.2 Årsregnskabet
skal give et retvisende billede af foreningens aktiver og passiver, dens
økonomiske stilling samt resultatet.
13.3 Det er ikke hensigten, at der skal opsamles en
formue i foreningen.
Eventuelt overskud anvendes efter bestyrelsens skøn primært til at
konsolidere foreningen i rimeligt omfang. Herved forstås, at foreningens
egenkapital ikke må overstige kr. 5 mio.
Beløbet reguleres hvert år efter Danmarks Statistiks nettoprisindeks første
gang for 2010.
Yderligere overskud skal efter hvert års ordinære generalforsamling
udloddes til medlemmerne i forhold til de enkelte medlemmers indbetalinger i
det netop afsluttede regnskabsår.
14.0 Ændring af vedtægter og
opløsning
14.1 Til
ændring af vedtægter eller opløsning af foreningen kræves at mindst 2/3 af foreningens
medlemmer er til stede på generalforsamlingen og at forslaget tiltrædes af
mindst 2/3 af de tilstedeværende medlemmer.
Er fremmødet ikke mindst 2/3 af foreningens medlemmer, indkaldes en
ekstraordinær generalforsamling med 14 dages varsel. På denne ekstraordinære
generalforsamling afgøres ved simpelt stemmeflertal. Er der lighed i afgivelse
af stemmerne er formandens stemme afgørende.
I tilfælde af opløsning af foreningen udloddes et eventuelt overskud
til foreningens medlemmer i forhold til de enkelte medlemmers indbetaling i de
2 seneste år forud for beslutningen om opløsning af foreningen.
Nærværende vedtægter er godkendt
på foreningens ekstraordinære generalforsamling
Den 6. september 2009
|